Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway is positiever gestemd over de winstgevendheid voor dit jaar, geholpen door kostenbesparingen. Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl verhoogt daarom zijn winstverwachting.

Just Eat verwacht nu dat het aangepaste bedrijfsresultaat over heel 2023 zal uitkomen op circa 310 miljoen euro. Een eerdere prognose ging uit van 275 miljoen euro.

Volgens het bedrijf nam de waarde van de bestellingen in Noord-Europa, het Verenigd Koninkrijk en Ierland in het derde kwartaal toe. Wel was sprake van krimp in de Verenigde Staten, de grootste markt voor het bedrijf. Just Eat Takeaway is ook actief in Zuid-Europa, Australië en Nieuw Zeeland.

Klanten plaatsten minder orders bij ketens van Just Eat Takeaway

In totaal plaatsten klanten in de afgelopen periode voor bijna 6,5 miljard euro aan maaltijdorders bij Just Eat. Dat is 7 procent minder dan in het derde kwartaal een jaar geleden. Het aantal bestellingen lag ook 7 procent lager, op 217,9 miljoen orders. Door de hoge inflatie zijn consumenten terughoudender geworden met online eten bestellen.

Just Eat Takeaway kondigde verder een nieuw aandeleninkoopprogramma aan ter waarde van 150 miljoen euro. Dat komt neer op circa 5,7 procent van het totaal uitstaande aandelenkapitaal.

Just Eat is ook bezig met een gedeeltelijke of volledige verkoop van de Amerikaanse dochter Grubhub die in 2021 werd overgenomen voor 7,3 miljard dollar. Volgens de onderneming is er geen zekerheid dat er een deal gesloten zal worden. Vorig jaar werd nog 3 miljard dollar afgeschreven op de waarde van Grubhub.

In juli zei topman Jitse Groen van Just Eat nog dat de marktomstandigheden voor bedrijfsdeals zijn verslechterd, waardoor een verkoop van Grubhub lastiger is geworden. Activistische aandeelhouders dringen al langer aan op een verkoop van het Amerikaanse onderdeel.

Het aandeel Just Eat Takeaway daalde woensdag op de Amsterdamse beurs met bijna 3 procent.

LEES OOK: Het blijft spannend op de beurs: gevaar voor aandelen niet geweken na lichte terugval van de rente